Bc. Jan Vandík DiS.604

Nové vlakové soupravy, jízdenkové automaty, zrychlené autobusové spojení s Brnem, optimalizace jízdních řádů, kombizóny pro pravidelné cestující, mobilní aplikace… V roce 2024 čeká cestující na linkách Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK) řada novinek, které jim zpříjemní, usnadní i zrychlí cestování. Některé z nich začnou platit už od neděle 10. prosince letošního roku.

Železniční linky

„Neděle 10. prosince je dnem, kdy celostátně dochází ke změnám v jízdních řádech. My toto datum využijeme k zavedení některých novinek na železničních tratích, které cestující jistě ocení,“ říká Martin Štětkář, jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. (KOVED), která provoz regionální železniční i autobusové dopravy organizuje. „Nejviditelnější změnou bude od tohoto data návrat moderních souprav RegioShark na trať 331 Otrokovice–Zlín–Vizovice, kde zajistí všechny spoje,“ slibuje Martin Štětkář a doplňuje: „Na linku S9 na trati 330 Přerov–Břeclav pak budou do konce roku 2024 nasazeny zcela nové soupravy RegioPanter.“

Další novinkou v železniční dopravě bude zpravidelnění spojení na trati 303 Kojetín – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm, kdy v úseku Kroměříž – Bystřice pod Hostýnem budou ve špičce vlaky jezdit v půlhodinových intervalech a v Hulíně budou navázány na dálkovou dopravu. Vlaky do/ze Zborovic pojedou přímo do/z Hulína na přestup s dálkovou dopravou, ve špičce pak až z/do Bystřice pod Hostýnem. V ranní špičce budou přidány spoje na trati 331 Otrokovice–Zlín–Vizovice a na trati 341 v úseku Bylnice–Bojkovice. Ve špičkách pracovních dnů budou zavedeny spěšné vlaky Staré Město – Otrokovice–Hulín–Přerov–Olomouc a zpět doplňující spoje linky R13 Moravan do hodinového taktu. V odpolední špičce budou na nové spěšné vlaky ve Starém Městě navazovat přípoje do/od Hodonína a Brna a také ve směru do/z Uherského Hradiště.

Velkou novinkou na železnici pak bude změna odbavení cestujících, kteří nastupují do osobního nebo spěšného vlaku ve stanicích s neobsazenou pokladnou. Zatímco doposud jim jízdenku prodal až během cesty vlakový personál, nově budou všechny vlakové soupravy vybaveny jízdenkovými automaty. Cestující si tak od ledna budou zvykat na to, že si jízdenku zakoupí ihned po nástupu do vlaku. Automaty budou přijímat hotovost, stejně jako platební metody Apple Pay a Google Pay, bankovní kartu nebo kartu Zetka. Kromě nákupu jízdenek v automatech bude samozřejmě stále možné k nákupu vlakových jízdenek v tarifu IDZK využívat i mobilní aplikaci Českých drah Můj vlak. Jízdenky z této aplikace jsou platné ve spojích jak Českých drah, tak Arrivy.

Autobusové linky

V autobusové dopravě budou od 10. prosince jistě atraktivní nové zrychlené spoje ze Zlína a z Uherského Hradiště do Brna a zpět. „Mezi Zlínem a Brnem budou zrychlené spoje jezdit co dvě hodiny a trasu urazí za 1 hodinu a 35 minut. Zastavovat budou pouze v Kroměříži na autobusovém nádraží a Milíčově náměstí a v Brně na Tržní, kde můžou cestující přestoupit na tramvaj, anebo se odvezou až na autobusové nádraží Zvonařka,“ představuje novinku náměstek hejtmana pro oblast dopravy Radek Doležel. Mezi Brnem a Uherským Hradištěm pak budou zrychlené autobusy jezdit dokonce každou hodinu. Trasu zvládnou za 1 hodinu a 20 minut, přičemž zastaví ve Starém Městě, v Buchlovicích a v Brně na Tržní. „Při cestě z Brna se pak spojení v Uherském Hradišti rozvětví – jednou za dvě hodiny pojede přes Napajedla do Zlína, jednou za dvě hodiny přes Uherský Brod a Luhačovice do Valašských Klobouk,“ upozorňuje Radek Doležel.

Velkou změnu bude představovat optimalizace autobusových jízdních řádů na Holešovsku, konkrétně na trase Zlín–Holešov–Kroměříž a v okolí Bystřice pod Hostýnem. „Na hlavních relacích zavedeme taktovou dopravu (Zlín–Holešov, Zlín–Fryšták, Holešov–Kroměříž, Holešov – Bystřice pod Hostýnem) s tím, že Fryšták, Holešov, Hlinsko pod Hostýnem, Brusné, Bystřice pod Hostýnem a Podhradní Lhota budou fungovat jako přestupní uzly,“ představuje novinku Radek Doležel. V oblasti dojde k přečíslování linek, nově bude autobusy obsluhována průmyslová zóna Holešov (přizpůsobeno třísměnnému provozu). Bude také přidáno víkendové večerní spojení ze Zlína přes Fryšták a Holešov do Kroměříže po 22. hodině a nové večerní spoje Zlín–Kvasice–Kroměříž.

K dílčím úpravám jízdních řádů dojde také v ostatních oblastech kraje, např. na Uherskohradišťsku bude přečíslováno několik linek v souvislosti s chystaným novým konceptem MHD Uherské Hradiště (zdejší MHD je od července letošního roku tarifně zaintegrována do IDZK). Přibydou také spoje z Rožnova pod Radhoštěm na Pustevny. Ty budou jezdit o víkendech a svátcích v době konání zimního festivalu ledových soch a v turistické sezóně od května do října, v době letních prázdnin pak každý den.

K úpravám tras nebo časových poloh jednotlivých spojů na základě zpracovaných připomínek cestujících i obcí nebo na základě vyhodnocení dat z provozu dojde i na jiných linkách v rámci celého kraje.

Příloha: Nový jízdní řád Českých drah 2024 ve Zlínském kraji

S využitím tiskové zprávy společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje

⬛ Kontakt pro média:
Soňa Ličková
tisková mluvčí Zlínského kraje
577 043 190, 602 671 376
sona.lickova@zlinskykraj.cz