Krizové řízení
Krizovým řízením se rozumí jednak analýza a vyhodnocení bezpečnostních rizik, ale především plánování, organizování, realizace a kontrola činností prováděných v souvislosti s řešením krizových situací. Jednoduše jde o to připravit kraj jako celek na mimořádné události a krizové situace, které mohou postihnout jeho území. Krizové situace jsou buď přírodního charakteru (povodně, rozsáhlé požáry, zemětřesení, sněhové kalamity), nebo vznikají činností člověka (provozní havárie, závažné znečištění vody a ovzduší, narušení dodávek ropy, plynu nebo elektrické energie, migrační vlny velkého rozsahu, terorismus).
Hejtman kraje a starostové obcí jsou zmocněni vykonávat zásadní rozhodnutí při řešení mimořádných událostí a krizových situací. Hejtman kraje a starostové obcí s rozšířenou působností pro přípravu na krizové situace zřizují bezpečnostní radu jako svůj koordinační orgán a pro řešení krizových situací jako svůj pracovní orgán zřizují krizový štáb.
Krizové řízení na krajském úřadě má v kompetenci oddělení pro zvláštní úkoly, které také zajišťuje poskytování dotací obcím pro jednotky požární ochrany sborů dobrovolných hasičů a dotací na akce a činnost pro Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska.