Bc. Jan Vandík DiS.117

Mezi hlavní povinnosti krajů patří zajištění kvalitní a fungující sítě veřejné dopravy pro své občany. Jedním z těch, kdo za tuto oblast ve Zlínském kraji zodpovídají, je uvolněný předseda výboru zastupitelstva pro dopravu Jakub Zach. V rozhovoru pro Magazín21 mimo jiné prozradil, jak to vypadá se zapojením MHD v jednotlivých městech do systému krajské integrované dopravy, zda se chystá rozšíření cyklobusů, či jaké další novinky hejtmanství připravuje.

Zlínský kraj letos ve veřejné dopravě přišel s novinkou – s rozšířenou nabídkou časových jízdného. O jaké typy jízdenek jde?

Časové jízdenky, které jsou oproti běžnému jízdnému výrazně cenově výhodnější, jsme začali nabízet zejména pro pravidelné cestující, jako jsou studenti nebo lidé dojíždějící denně do práce. Chceme je tím odměnit za věrnost. Uvědomujeme si, že ne každému vyhovuje nákup například roční časové jízdenky, a proto se snažíme nabídku rozšiřovat, aby si každý mohl vybrat, co je pro něho nejvhodnější. Postupně jsme zavedli roční, tříměsíční, měsíční a sedmidenní jízdné. Do budoucna uvažujeme ještě o půlroční jízdence. Novinkou je i jednodenní jízdenka určená hlavně turistům. Základní cena jízdenky bude 200 korun, děti od 6 let, studenti, senioři od 65 let a invalidní osoby ve III. stupni zaplatí 100 korun a držitelé průkazů ZTP, ZTP/P zaplatí 50 korun. Jízdenka bude papírová a bude jí možné zakoupit v autobusech i na železničních pokladnách. Kromě toho jsme nově zavedli i kyvadlový tarif, určený pro pořadatele různých kulturních či společenských akcí, jako jsou například Dny lidí dobré vůle na Velehradě.

Nakolik lidé veřejnou dopravu ve Zlínském kraji využívají? Jak se vyvíjí jejich počet? Jaký je trend?

Veřejnou dopravu využívají zejména studenti, lidé pravidelně dojíždějící do zaměstnání a lidé důchodového věku. Jejich počty mírně stoupají. Tento trend sledujeme od konce covidové pandemie. Jen pro představu – za druhé čtvrtletí letošního roku jsme ve veřejné dopravě převezli více než 6 milionů lidí. Aby se tyto počty i nadále zvyšovaly, snažíme se zajistit moderní dopravní systém. Skokový nárůst cestujících pak očekáváme zejména po plnohodnotné integraci MHD Zlína-Otrokovic, Uherského Hradiště, Kroměříže a Vsetína.

Máte nějaké nápady či vize, jak do veřejné dopravy přilákat více cestujících?

Nejsou to ani tak vize, jako spíše úkoly, na kterých už s kolegy z naší organizace Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje pracujeme. Tím největším bude plné zapojení všech MHD systémů do Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK), díky kterému nabídneme lidem jeden doplňující se systém veřejné dopravy, na který jim bude stačit jeden uživatelský účet Zetka. Ten nebude vázán jen na kartu Zetka, ale i na jiné platební prostředky, například platební kartu, čímž mimo jiné urychlíme odbavení ve vozidlech. Chceme tím dát větší možnost výběru, protože chápeme, že někomu více sedí mít účet vázaný na kartičku Zetka, jinému zase na mobilní aplikaci a dalšímu třeba na platební kartu. A opravdová vize do budoucna? Jednu mám a uvedu to na příkladu: Nastoupím na autobus například u zlínské zoo a budu chtít dojet do Kroměříže. U toho využiji přestup v Holešově. V Kroměříži zase využiji MHD. V mobilu budu mít přitom aplikaci, která mi automaticky spočítá celou jízdu a provede platbu, aniž bych se o to musel starat. A můžu říci, že tato vize není hudbou až zas tak vzdálené budoucnosti.

Kraj letos ke stávajícím cyklobusům jezdícím do Hostýnských vrchů, Vsetínských vrchů a Beskyd zavedl novou cyklobusovou linku spojující Zlín se Vsetínem. Jaký je o ni zájem a o cyklobusy obecně? Chystá kraj jejich další rozšíření?

V našem kraji vznikají nové cyklotrasy a cykloturistika je všeobecně na vzestupu. Reagujeme na to rozšířením linek cyklobusů. Oproti minulému roku je o ně letos zájem vyšší zhruba o čtvrtinu. Tento nárůst je podpořen jednak novými linkami, ale i možností rezervace přes nový rezervační systém na webu www.idzk.cz/cyklobusy. Rozšiřovat cyklobusové linky chceme i v budoucnu. Po ukončení letošní sezóny si ale musíme sednout a vyhodnotit data, případně vytipovat další varianty a linky, kde by mohly cyklobusy do budoucna nově jezdit.  

Od 1. října dojde k částečné integraci systémů MHD v Uherském Hradišti a Integrované dopravy Zlínského kraje. V čem bude spočívat a kdy přijdou na řadu další města?

Ano, Uherské Hradiště je první město, kde budeme integrovat MHD. Cestující si budou moci nahrát na krajskou kartu Zetka časový kupón uherskohradišťské MHD. To jim dá možnost využívat jak spoje uherskohradišťské MHD, tak i IDZK. Přemýšlíme i o lince IDZK, která by byla jakousi páteřní linkou spojující celé souměstí Starého Města, Uherského Hradiště a Kunovic. Neměla by klasický charakter MHD linky, ale spojovala by ta nejdůležitější místa souměstí s nádražím ve Starém Městě. Co se týká Vsetína, Kroměříže a Zlína-Otrokovic, o integraci MHD ve všech městech už jednáme. Panuje v nich obecný soulad s integrací a v současné době ladíme spíše technické aspekty a detaily, tak abychom mohli tato města začít integrovat už v roce 2024.


Na jaké další novinky se v dohledné době mohou těšit cestující Integrovanou dopravou Zlínského kraje?

Bude to například znovuzavedení vlakových linek na Slovensko. Aktuálně se slovenskou stranou jednáme, a pokud vše půjde podle plánu, tak už v roce 2024 budou přeshraniční spoje opět fungovat. Další novinkou na železnici je, že v dohledné době České dráhy nasadí na trati Otrokovice–Zlín–Vizovice komfortnější jednotky RegioShark a pro spěšné spoje na trati Přerov–Břeclav zase elektrické jednotky RegioPanter. Plánujeme také novou mobilní aplikaci, která usnadní lidem nákup jízdenek, vyhledávání spojů nebo propojení se Zetka účtem, a postupně chceme její funkce dále rozšiřovat.


Využíváte i vy osobně veřejnou dopravu? Kdy naposled jste po kraji cestoval autobusem nebo vlakem?

Patřím k těm, kteří veřejnou dopravu využívají spíše svátečně či víkendově a pokud mohu, upřednostním železniční dopravu, jelikož se považuji za fanouška železnice. Nedávno jsem například cestoval vlakem z Kroměříže do Zlína do práce. Musím přiznat, že jsem byl příjemně překvapen, jelikož jsem nepocítil žádné zdržení, cesta byla rychlá s navazujícími spoji v Hulíně a v Otrokovicích. Těším se, až pojedu příště a budou už nasazeny nové jednotky RegioShark.

Zdroj: Magazín21/září 2023