Bc. Jan Vandík DiS.188

Další rozvoj integrované veřejné dopravy včetně jejího rozšíření na Slovensko, modernizace důležitých železničních tratí nebo boj za spravedlivější rozdělení peněz od státu. To jsou hlavní plány Zlínského kraje v oblasti dopravy, kterou bude mít na starost, stejně jako v minulých čtyřech letech, statutární náměstek hejtmana Radek Doležel. Podrobněji o nich hovoří v rozhovoru pro Magazín21, v němž se věnuje i novým moderním vlakům RegioPanter nebo aktuálně rozestavěným dopravním stavbám v kraji.

Pane náměstku, pokud se ohlédnete nazpět, co se podle vás v oblasti dopravy ve Zlínském kraji v uplynulém volebním období podařilo?

Podařilo se nám nastavit efektivní systém oprav silnic druhé a třetí třídy, investujeme do nich nejvíc peněz v historii a díky tomu je máme v nejlepším stavu za posledních dvacet let. Když jsme od našich předchůdců přebírali veřejnou dopravu, měli jsme jen smlouvu a nic dalšího nebylo připraveno. Za čtyři roky jsme však urazili obrovský kus cesty, integrovaná doprava nám dobře funguje, a dokonce jsme jako vůbec první v republice zavedli moderní mobilní aplikaci pro cestující FAIRTIQ, která lidem výrazně usnadňuje cestování veřejnou dopravou a myslí při tom také na jejich peněženky.

Je naopak něco, co se nepovedlo, a využijete další mandát pro to, aby se to napravilo?

Bohužel zatím nebyla dokončena dálnice D49 v celém úseku Hulín–Fryšták, jejíž výstavbu se nám v roce 2021 podařilo po více než dvanácti letech odblokovat. Jsem rád, že se alespoň zprovoznila její část mezi Hulínem a Martinicemi, což velmi výrazně uleví dopravě v centru Holešova. Pevně věřím, že zbývající úsek do Fryštáku se podaří úspěšně dotáhnout do poloviny letošního roku.

Čeho dalšího byste ještě rád dosáhl?

Za sebe mám stanoveny tři hlavní priority: výstavbu dopravního napojení Zlína na dálnici D49, elektrifikaci železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice a další rozvoj a posílení přeshraniční dopravy na Slovensko. První vlaštovkou je obnovení pravidelného vlakového spojení mezi Horní Lidčí a Púchovem. Tím ale zdaleka nekončíme. Chceme společně s Trenčínským krajem vytvořit systém integrované přeshraniční veřejné dopravy, který oba kraje propojí. Necháváme si k tomu vypracovat studii, která nám ukáže, jak při tom máme postupovat. Pokud se nám to podaří, budeme první v Evropě.

Kolik peněz na oblast dopravy je vyčleněno v rozpočtu kraje na letošní rok?

Do modernizace silniční sítě dáme z prostředků kraje, stejně jako vloni, více než jednu miliardu korun. Další téměř dvě miliardy pak z krajského rozpočtu pošleme na zajištění veřejné dopravy v území. 

Které významné stavby v tomto roce chystáte?

Pokračovat budeme jednak ve čtyřech velkých dopravních stavbách, které jsme zahájili už vloni. Jde o modernizaci silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem, přestavbu mostu přes řeku Moravu v Napajedlech, rekonstrukci téměř deseti kilometrů důležité spojnice mezi Prostřední Bečvou a Velkými Karlovicemi a opravu silnice mezi Uherským Hradištěm a Bílovicemi. Dále půjde například o nově zahajované rekonstrukce průjezdních úseků silnic ve Slušovicích, Držkové a Litenčicích nebo opravy mostů ve Velkých Karlovicích, Nivnici a Lačnově.

V Poslanecké sněmovně čeká na projednání předloha zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Novinkou je, že by měla zohledňovat délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů. Polepšil by si podle vás Zlínský kraj, pokud by byl zákon přijat?

Ano, zohlednění délky silniční sítě by spolu s ostatními kritérii našemu kraji významně pomohlo. Proto věříme, že novela zákona o rozpočtovém určení daní bude co nejdříve schválena. Naději nám dává i to, že do čela Asociace krajů ČR byl nyní čerstvě zvolen náš hejtman Radim Holiš, který spravedlivější rozdělení peněz pro kraje před časem sám inicioval a dlouhodobě za něj bojuje.

Kraje naopak přijdou o čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jak na to nahlížíte? Bude kraj na změně přidělování financí nějak tratit?

S tím, že bychom měli o tyto peníze přijít, se nehodláme jen tak lehce smířit, protože než se schválí a definuje nové přidělení peněz v rámci RUD, je nutné, abychom měli od státu garantovány peníze na opravy silnic ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Osobně se o to budu velmi důrazně zasazovat.   

Jaké plány má kraj v oblasti železniční dopravy?

Vedle už zmíněné modernizace trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi také intenzivně pracujeme na přípravách elektrifikace trati Staré Město – Uherské Hradiště – Bojkovice.

Ve Zlínském kraji začaly v prosinci na železnici jezdit vlaky RegioPanter, co dalšího bude následovat?

Právě nasazením RegioPanterů jsme dosáhli toho, že v našem kraji budou na drtivé většině tratí jezdit ty nejmodernější vlakové soupravy. Jedinou výjimkou zůstává trať ze Zborovic do Kroměříže, ale i tady by se brzy měla situace změnit k lepšímu.  

Co nového vlaky RegioPanter cestujícím přinášejí?

Třívozové elektrické vlaky RegioPanter nejnovější generace nabízejí to nejvyšší pohodlí a komfort. Jedná se o moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízejí také dobíjení elektrických invalidních vozíků. Disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. Vybaveny jsou nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou.

Chystáte pro letošní rok nějaké novinky?

Stávající mobilní aplikaci FAIRTIQ, jež slouží především pro jednorázové cestování veřejnou dopravou, chceme už v letošním prvním pololetí rozšířit o aplikaci na časové jízdné, kterou využijí ti, kdo cestují pravidelně. Připravujeme samozřejmě i další novinky, ale ty si s dovolením zatím nechám pro sebe jako překvapení.

Zpracoval: Jan Vandík

Zdroj: Magazín21, leden 2025