Zvětšit písmo

Zmenšit písmo

CZ

cs

menu

Název projektu:

Implementace dlouhodobého záměru Zlínského kraje

Registrační číslo projektu:

CZ.02.02.XX/00/23_018/0012212

Operační program:

Operační program Jan Amos Komenský

Priorita:

2 – Vzdělávání

Období realizace:

1. 3. 2025 – 30. 6. 2028 (40 měsíců)

Příjemce dotace:

Zlínský kraj

Předpokládaný celkový rozpočet:

79 455 673,33 Kč

Předpokládané financování:

Operační program Jan Amos Komenský – 76,74 %, Státní rozpočet – 13,26 %, Zlínský kraj – 10 %

Všeobecný cíl projektu:

Hlavním cílem projektu je zkvalitnění vzdělávání ve Zlínském kraji prostřednictvím podpory klíčových oblastí identifikovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji (2024–2028) a v souladu s národními strategickými prioritami Strategie 2030+. Projekt přispívá k rozvoji kariérového poradenství, prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, zajištění rovného přístupu k vzdělávání a podpoře rozvoje klíčových kompetencí žáků i pedagogických pracovníků. Důraz je kladen na modernizaci vzdělávacích metod, podporu pedagogů v celoživotním vzdělávání a systematické zvyšování kvality poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.

Projekt reaguje na současné výzvy vzdělávacího systému, jako jsou digitální transformace, inkluze a potřeba individuálního přístupu, dále podporuje koordinovanou spolupráci mezi vzdělávacími institucemi, regionálními partnery a veřejnou správou.

Cílem je vytvoření vzdělávacího prostředí, které umožní maximální rozvoj potenciálu žáků a pedagogů, přispěje k regionálnímu rozvoji a dlouhodobě posílí konkurenceschopnost a udržitelnost vzdělávacího systému ve Zlínském kraji.

Specifické cíle projektu:

  • Zvýšení kvality kariérového poradenství poskytovaného na ZŠ a SŠ a aktivit zaměřených na výběr vhodného vzdělávacího směru u žáků těchto škol, včetně usnadnění jejich přechodu mezi ZŠ a SŠ, popř. SŠ a VOŠ/VŠ.
  • Snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání.
  • Snížení nerovností ve vzdělávání.
  • Rozvoj funkční gramotnosti u žáků nematuritních oborů vzdělání.
  • Zvýšení kvality provázanosti a efektivity poradenský služeb a podpůrných opatření zvýšení úrovně poradenské a intervenční péče poskytované ŠPZ.
  • Zvýšení dostupnosti vzdělávání pro pracovníky ve vzdělávání (SŠ, VOŠ, konzervatoří).
  • Rozvoj obousměrné komunikace mezi krajským úřadem a územím a podnícení spolupráce aktérů vzdělávací politiky na území kraje.
  • Zhodnocení dopadu (případně vnímaného dopadu) realizovaného projektu na všechny relevantní cílové skupiny.
  • Zvýšení kvality vzdělávání na území kraje prostřednictvím realizace dalších opatření naplánovaných v DZ kraje.
  • Zvýšení kvality přípravy budoucích učitelů mateřských škol na SŠ a VOŠ.

Cílové skupiny:

  • Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci;
  • Vedení škol a školských zařízení a zřizovatelé;
  • Pracovníci školských poradenských zařízení;
  • Pracovníci veřejné správy a subjektů zřízených veřejnou správou;
  • Žáci ZŠ, SŠ, studenti VOŠ;
  • Rodiče žáků a studentů;
  • Ostatní aktéři v oblasti vzdělávání;
  • Široká veřejnost.

Partneři projektu:

  • Gymnázium Jana Pivečky a Střední odborná škola Slavičín
  • Obchodní akademie Kroměříž
  • Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město
  • Střední průmyslová škola strojnická Vsetín
  • Střední průmyslová škola a Obchodní akademie Uherský Brod
  • Střední průmyslová škola polytechnická – Centrum odborné přípravy Zlín
  • Střední průmyslová škola Zlín
  • Střední průmyslová škola Otrokovice
  • Obchodní akademie, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Uherské Hradiště
  • Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
  • Poradenské a krizové centrum, příspěvková organizace
  • Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola Kroměříž
  • Krajské centrum dalšího profesního vzdělávání a Centrum uznávání a celoživotního učení Zlínského kraje, o.p.s.
  • Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Klíčové aktivity:

Aktivita 1 – Řízení projektu

Cílem aktivity je nastavit a zajistit postupy řízení pro efektivní průběžné řízení a kontrolu realizace projektu. Realizační tým žadatele bude složen z administrativního a odborného týmu na více úrovních. Bude vytvořen projektový tým žadatele, který bude svými činnostmi pokrývat všechny úrovně řízení projektu a zajišťovat činnosti související s administrací projektu, věcného plnění aktivit, tvorbou výsledků a výstupů projektu a efektivní komunikací mezi všemi aktéry projektu. Současně bude vytvořen u každého partnera realizační tým, jehož členové se budou různou měrou podílet na realizaci projektu.

Aktivita 2 – Implementace dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy krajů

2.1 Kariérové poradenství

Klíčová aktivita je zaměřena na realizaci opatření a podporu kariérového poradenství, která přispějí k rozvoji kvalifikovaného a informovaného kariérového poradenství na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Cílem aktivity je usnadnit žákům výběr vhodného vzdělávacího a profesního zaměření pro zvýšení jejich adaptability na trhu práce. Prostřednictvím plánovaných opatření jako jsou sdílení, vzdělávání a přenos praktických zkušeností budou posilovány kompetence žáků a pedagogů.

  • 2.1.1 Rozvoj kariérového poradenství

Cílem aktivity je podpora nestereotypního komplexního kariérového poradenství prostřednictvím síťování a tvorby zázemí pro výměnu zkušeností výchovných a kariérových poradců včetně jejich metodického vedení, vzdělávání kariérových poradců, vytváření podpůrných materiálů pro kariérové poradenství a podpora opatření a aktivit zaměřených na rozvoj kompetencí žáků ZŠ, SŠ, které zvyšují jejich uplatnitelnost a adaptabilitu na trhu práce, přispívají k výběru vhodného vzdělávacího směru a usnadní žákům přechod mezi ZŠ a SŠ.

Aktivita bude naplňována prostřednictvím činnosti Centra kariérového poradenství (CKP). V rámci realizace aktivity bude zajištěna podpora rozvoje poradenství na školách pro pedagogické pracovníky, kariérové/výchovné poradce prostřednictvím metodické podpory, sdílení a spolupráce, včetně vzdělávání pro podporu kariérového poradenství ve školách.

  • 2.1.2 Akce na podporu kariérového poradenství

Cílem aktivity je realizace opatření, která přispějí k výběru vhodného vzdělávacího směru u žáků základních i středních škol prostřednictvím akcí pro žáky, pedagogy, veřejnost. Společným jmenovatelem všech akcí je snaha rozšířit mladým lidem portfolio informací, důležitých pro jejich rozhodování o budoucí profesní kariéře, a to formou autentických zážitků a prostřednictvím setkání s reálným pracovním prostředím či reálnými představiteli profesí v regionu.

  • 2.1.3 Vzdělávací akce pro žáky

Cílem aktivity je podpora kariérového poradenství formou prakticky zaměřených vzdělávacích akcí pro žáky ZŠ, během kterých budou žáci využívat vybavení střední školy. Aktivity budou zaměřeny na získání praktických zkušenosti, spolupráci a kreativitu žáků při řešení různých úkolů. Realizovaná opatření přispějí k rozvoji kompetencí žáků, které přispívají k výběru vhodného vzdělávacího směru a usnadní žákům přechod mezi ZŠ a SŠ. Pro žáky ZŠ budou realizovány výukové dny, projektové dny a volnočasové aktivity.

2.2 Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání

Aktivita se zaměřuje na cílenou podporu pedagogických pracovníků zaměřenou na snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání u žáků základních a středních škol. Podpora bude zahrnovat sdílení, spolupráci a síťování v rámci regionu. Osvětové akce pro odbornou veřejnost, realizované formou konferencí, zajistí přenos mezirezortních informací a zpětnou vazbu na realizovaná preventivní a intervenční opatření v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání. Díky multidisciplinární spolupráci, realizaci kazuistických seminářů a besed pro rodiče bude rozvíjen systém spolupráce mezi rodinami, školami a školskými poradenskými zařízeními. Aktivita bude realizována prostřednictvím metodické podpory a akcí určených na podporu prevence předčasných odchodů.

2.3 Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka

Cílem aktivity je podpora opatření a aktivit, které přispějí ke snižování nerovností ve vzdělávání, posílí kompetence pedagogických pracovníků, umožní žákům identifikovat svůj potenciál a dále ho rozvíjet. Je zaměřena na zvýšení vlivu škol na vzdělávací výsledky žáků. Jedná se o všechny žáky, kteří vyžadují individuální přístup vzhledem k jejich speciálně vzdělávacím potřebám (SVP). Aktivita bude realizována prostřednictvím metodické podpory a vzdělávacích akcí pro pedagogické pracovníky SŠ.

2.4 Rozvoj základních kompetencí v nematuritních oborech vzdělání středního odborného vzdělávání

Realizací vzdělávacích akcí pro žáky nematuritních oborů cílíme na posílení jejich funkční gramotnosti a základních dovedností a kompetencí pro osobní a pracovní život. Toto opatření za využití zážitkové pedagogiky rozvíjí efektivní pracovní návyky formou cílené podpory k osobní odpovědnosti, týmové spolupráci, v plánování a komunikaci. Při vzdělávacích akcích se u žáků zaměříme na rozvoj dovedností čtenářské a matematické gramotnosti, komunikace a spolupráce, finanční gramotnosti a plánování, sociální a emoční inteligence, kritického myšlení a sebeřízení.

2.5 Zvýšení kvality poradenských služeb pro děti, žáky a studenty na úrovni kraje

Cílem aktivity je zlepšit dostupnost a kvalitu poradenských služeb poskytovaným dětem a studentům ve Zlínském kraji prostřednictvím školských poradenských zařízení (ŠPZ). Bude zajištěna metodická podpora formou supervizního vedení a podpora profesního rozvoje pracovníků ŠPZ, včetně specifického vzdělávání a sdílení zkušeností v zaměření na diagnostiku a intervenci v případě žáků se speciálními potřebami. Aktivita dále zahrnuje kazuistické semináře na zlepšení spolupráce mezi ŠPZ, školami a rodinami, což povede k efektivnějšímu řešení individuálních potřeb žáků. Aktivita bude realizováno prostřednictvím metodické podpory a vzdělávacích akcí pro pracovníky ŠPZ.

2.6 Vzdělávání pracovníků SŠ, VOŠ, konzervatoří a školských zařízení

Aktivita je zaměřena na profesní rozvoj pedagogických a vedoucích pracovníků ve středních školách a dalších školských zařízeních ve Zlínském kraji. Cílem je zvýšit kvalitu výuky, podpořit odborné kompetence, posílit digitální a matematickou gramotnost a zajistit efektivní přípravu učitelů na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

2.7 Podpora spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky na území kraje

Aktivita je zaměřena na rozvoj obousměrné komunikace mezi územím a veřejnou správou, Zlínským krajem, a na rozšíření spolupráce aktérů vzdělávací politiky. Cílem je prohloubení spolupráce, zvýšení vzájemné informovanosti, sdílení dobré praxe a výměna zkušeností a odborných znalostí. Aktivity zahrnují zřízení tří platforem zaměřených na spolupráci a komunikaci mezi aktéry vzdělávací politiky, pravidelná setkání a přenos informací mezi krajem a územím.

2.8 Vnitřní hodnocení projektu

Aktivita je zaměřena na vnitřní hodnocení projektu prostřednictvím analytických, hodnoticích a evaluačních aktivit.  Hlavním cílem bude zejména zhodnocení přínosů a efektů jednotlivých aktivit projektu na cílové skupiny a vyhodnocení celkového dopadu projektu na rozvoj vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji.

2.12 Implementace dalších aktivit naplánovaných v DZ kraje

Klíčová aktivita je zaměřena na realizaci vybraných opatření naplánovaných v Dlouhodobém záměru Zlínského kraje, především na podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve vzdělávání, polytechnické vzdělávání a podpora odborného vzdělávání. Posílení kompetencí pedagogických pracovníků, prostřednictvím sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe (Sborovna).

  • 2.12.1 Sborovna

Aktivita se zaměřuje na posílení kompetencí pedagogických pracovníků prostřednictvím setkání pracovníků více škol nad společným tématem a oblastí. Cílem je sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe, posílení dovedností v oblasti inovativních forem výuky, moderních didaktik a metodik.

  • 2.12.2 Podpora matematické gramotnosti žáků

Aktivita se zaměřuje na podporu matematické gramotnosti prostřednictvím soutěžních aktivit pro žáky a podpory pedagogických pracovníků. Hlavním cílem je zvýšit zájem žáků o matematiku, ukázat její praktickou využitelnost v každodenním i profesním životě a posílit kompetence učitelů při využívání inovativních přístupů ve výuce. Aktivity zahrnují vzdělávací akce a soutěže pro žáky, tvorbu metodických materiálů pro učitele, a aktualizaci webového portálu zaměřeného na podporu matematické gramotnosti.

  • 2.12.3 Metodická podpora v odborném vzdělávání

V aktivitě posílíme kompetence pedagogů v didaktice odborných předmětů, odborného výcviku a praktického vyučování ve středním odborném vzdělávání. Cílem a výstupem aktivity je metodika pro pedagogy zaměřená na didaktiku odborné výuky, která bude poskytovat učitelům jasné návody, jak efektivně kombinovat teoretické základy s praktickými dovednostmi.

2.13 Podpora zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů a učitelek mateřských škol na SŠ a VOŠ

Aktivity podpoří rozvoj kompetencí žáků a studentů – budoucích učitelů MŠ v souladu s požadavky národního Kompetenčního rámce absolventa učitelství např. vyučované obory a jejich zprostředkování dětem v MŠ, plánování, vedení a reflexe výuky, profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví apod. a současně podpoří začínající učitelky/učitele MŠ pro zajištění realizace kvalitní teoretické a praktické přípravy.

Výstupy projektu:

  • Realizace min. 814 vzdělávacích akcí pro min. 18 424 žáků ZŠ a SŠ.
  • Realizace min. 1 834 akcí pro min. 5 222 pracovníků ve vzdělávání.
  • Realizace min. 19 osvětových akcí pro min. 2 820 účastníků.
  • Zřízení 3 platforem (Platforma pro setkávání vedoucích pracovníků SŠ, Platforma pro setkávání vedoucích pracovníků ŠPZ, Platforma pro setkávání s realizátory projektu MAP).
  • Závěrečná evaluační zpráva
  • Metodické materiály

Kontaktní osoba:

Ing. Dagmar Stýblová, tel. 577 043 835, e-mail: dagmar.styblova@zlinskykraj.cz

RNDr. Ludmila Bernátková, tel. 577 043 780, e-mail: ludmila.bernatkova@zlinskykraj.cz

 

 

Aktualizováno:

Krajský úřad Zlínského kraje © 2025

Cookie lišta

Nahoru