Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Název projektu:
Implementace dlouhodobého záměru Zlínského kraje
Registrační číslo projektu:
CZ.02.02.XX/00/23_018/0012212
Operační program:
Operační program Jan Amos Komenský
Priorita:
2 – Vzdělávání
Období realizace:
1. 3. 2025 – 30. 6. 2028 (40 měsíců)
Příjemce dotace:
Zlínský kraj
Předpokládaný celkový rozpočet:
79 455 673,33 Kč
Předpokládané financování:
Operační program Jan Amos Komenský – 76,74 %, Státní rozpočet – 13,26 %, Zlínský kraj – 10 %
Všeobecný cíl projektu:
Hlavním cílem projektu je zkvalitnění vzdělávání ve Zlínském kraji prostřednictvím podpory klíčových oblastí identifikovaných v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji (2024–2028) a v souladu s národními strategickými prioritami Strategie 2030+. Projekt přispívá k rozvoji kariérového poradenství, prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, zajištění rovného přístupu k vzdělávání a podpoře rozvoje klíčových kompetencí žáků i pedagogických pracovníků. Důraz je kladen na modernizaci vzdělávacích metod, podporu pedagogů v celoživotním vzdělávání a systematické zvyšování kvality poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
Projekt reaguje na současné výzvy vzdělávacího systému, jako jsou digitální transformace, inkluze a potřeba individuálního přístupu, dále podporuje koordinovanou spolupráci mezi vzdělávacími institucemi, regionálními partnery a veřejnou správou.
Cílem je vytvoření vzdělávacího prostředí, které umožní maximální rozvoj potenciálu žáků a pedagogů, přispěje k regionálnímu rozvoji a dlouhodobě posílí konkurenceschopnost a udržitelnost vzdělávacího systému ve Zlínském kraji.
Specifické cíle projektu:
Cílové skupiny:
Partneři projektu:
Klíčové aktivity:
Aktivita 1 – Řízení projektu
Cílem aktivity je nastavit a zajistit postupy řízení pro efektivní průběžné řízení a kontrolu realizace projektu. Realizační tým žadatele bude složen z administrativního a odborného týmu na více úrovních. Bude vytvořen projektový tým žadatele, který bude svými činnostmi pokrývat všechny úrovně řízení projektu a zajišťovat činnosti související s administrací projektu, věcného plnění aktivit, tvorbou výsledků a výstupů projektu a efektivní komunikací mezi všemi aktéry projektu. Současně bude vytvořen u každého partnera realizační tým, jehož členové se budou různou měrou podílet na realizaci projektu.
Aktivita 2 – Implementace dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy krajů
2.1 Kariérové poradenství
Klíčová aktivita je zaměřena na realizaci opatření a podporu kariérového poradenství, která přispějí k rozvoji kvalifikovaného a informovaného kariérového poradenství na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Cílem aktivity je usnadnit žákům výběr vhodného vzdělávacího a profesního zaměření pro zvýšení jejich adaptability na trhu práce. Prostřednictvím plánovaných opatření jako jsou sdílení, vzdělávání a přenos praktických zkušeností budou posilovány kompetence žáků a pedagogů.
Cílem aktivity je podpora nestereotypního komplexního kariérového poradenství prostřednictvím síťování a tvorby zázemí pro výměnu zkušeností výchovných a kariérových poradců včetně jejich metodického vedení, vzdělávání kariérových poradců, vytváření podpůrných materiálů pro kariérové poradenství a podpora opatření a aktivit zaměřených na rozvoj kompetencí žáků ZŠ, SŠ, které zvyšují jejich uplatnitelnost a adaptabilitu na trhu práce, přispívají k výběru vhodného vzdělávacího směru a usnadní žákům přechod mezi ZŠ a SŠ.
Aktivita bude naplňována prostřednictvím činnosti Centra kariérového poradenství (CKP). V rámci realizace aktivity bude zajištěna podpora rozvoje poradenství na školách pro pedagogické pracovníky, kariérové/výchovné poradce prostřednictvím metodické podpory, sdílení a spolupráce, včetně vzdělávání pro podporu kariérového poradenství ve školách.
Cílem aktivity je realizace opatření, která přispějí k výběru vhodného vzdělávacího směru u žáků základních i středních škol prostřednictvím akcí pro žáky, pedagogy, veřejnost. Společným jmenovatelem všech akcí je snaha rozšířit mladým lidem portfolio informací, důležitých pro jejich rozhodování o budoucí profesní kariéře, a to formou autentických zážitků a prostřednictvím setkání s reálným pracovním prostředím či reálnými představiteli profesí v regionu.
Cílem aktivity je podpora kariérového poradenství formou prakticky zaměřených vzdělávacích akcí pro žáky ZŠ, během kterých budou žáci využívat vybavení střední školy. Aktivity budou zaměřeny na získání praktických zkušenosti, spolupráci a kreativitu žáků při řešení různých úkolů. Realizovaná opatření přispějí k rozvoji kompetencí žáků, které přispívají k výběru vhodného vzdělávacího směru a usnadní žákům přechod mezi ZŠ a SŠ. Pro žáky ZŠ budou realizovány výukové dny, projektové dny a volnočasové aktivity.
2.2 Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
Aktivita se zaměřuje na cílenou podporu pedagogických pracovníků zaměřenou na snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání u žáků základních a středních škol. Podpora bude zahrnovat sdílení, spolupráci a síťování v rámci regionu. Osvětové akce pro odbornou veřejnost, realizované formou konferencí, zajistí přenos mezirezortních informací a zpětnou vazbu na realizovaná preventivní a intervenční opatření v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání. Díky multidisciplinární spolupráci, realizaci kazuistických seminářů a besed pro rodiče bude rozvíjen systém spolupráce mezi rodinami, školami a školskými poradenskými zařízeními. Aktivita bude realizována prostřednictvím metodické podpory a akcí určených na podporu prevence předčasných odchodů.
2.3 Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka
Cílem aktivity je podpora opatření a aktivit, které přispějí ke snižování nerovností ve vzdělávání, posílí kompetence pedagogických pracovníků, umožní žákům identifikovat svůj potenciál a dále ho rozvíjet. Je zaměřena na zvýšení vlivu škol na vzdělávací výsledky žáků. Jedná se o všechny žáky, kteří vyžadují individuální přístup vzhledem k jejich speciálně vzdělávacím potřebám (SVP). Aktivita bude realizována prostřednictvím metodické podpory a vzdělávacích akcí pro pedagogické pracovníky SŠ.
2.4 Rozvoj základních kompetencí v nematuritních oborech vzdělání středního odborného vzdělávání
Realizací vzdělávacích akcí pro žáky nematuritních oborů cílíme na posílení jejich funkční gramotnosti a základních dovedností a kompetencí pro osobní a pracovní život. Toto opatření za využití zážitkové pedagogiky rozvíjí efektivní pracovní návyky formou cílené podpory k osobní odpovědnosti, týmové spolupráci, v plánování a komunikaci. Při vzdělávacích akcích se u žáků zaměříme na rozvoj dovedností čtenářské a matematické gramotnosti, komunikace a spolupráce, finanční gramotnosti a plánování, sociální a emoční inteligence, kritického myšlení a sebeřízení.
2.5 Zvýšení kvality poradenských služeb pro děti, žáky a studenty na úrovni kraje
Cílem aktivity je zlepšit dostupnost a kvalitu poradenských služeb poskytovaným dětem a studentům ve Zlínském kraji prostřednictvím školských poradenských zařízení (ŠPZ). Bude zajištěna metodická podpora formou supervizního vedení a podpora profesního rozvoje pracovníků ŠPZ, včetně specifického vzdělávání a sdílení zkušeností v zaměření na diagnostiku a intervenci v případě žáků se speciálními potřebami. Aktivita dále zahrnuje kazuistické semináře na zlepšení spolupráce mezi ŠPZ, školami a rodinami, což povede k efektivnějšímu řešení individuálních potřeb žáků. Aktivita bude realizováno prostřednictvím metodické podpory a vzdělávacích akcí pro pracovníky ŠPZ.
2.6 Vzdělávání pracovníků SŠ, VOŠ, konzervatoří a školských zařízení
Aktivita je zaměřena na profesní rozvoj pedagogických a vedoucích pracovníků ve středních školách a dalších školských zařízeních ve Zlínském kraji. Cílem je zvýšit kvalitu výuky, podpořit odborné kompetence, posílit digitální a matematickou gramotnost a zajistit efektivní přípravu učitelů na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
2.7 Podpora spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky na území kraje
Aktivita je zaměřena na rozvoj obousměrné komunikace mezi územím a veřejnou správou, Zlínským krajem, a na rozšíření spolupráce aktérů vzdělávací politiky. Cílem je prohloubení spolupráce, zvýšení vzájemné informovanosti, sdílení dobré praxe a výměna zkušeností a odborných znalostí. Aktivity zahrnují zřízení tří platforem zaměřených na spolupráci a komunikaci mezi aktéry vzdělávací politiky, pravidelná setkání a přenos informací mezi krajem a územím.
2.8 Vnitřní hodnocení projektu
Aktivita je zaměřena na vnitřní hodnocení projektu prostřednictvím analytických, hodnoticích a evaluačních aktivit. Hlavním cílem bude zejména zhodnocení přínosů a efektů jednotlivých aktivit projektu na cílové skupiny a vyhodnocení celkového dopadu projektu na rozvoj vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji.
2.12 Implementace dalších aktivit naplánovaných v DZ kraje
Klíčová aktivita je zaměřena na realizaci vybraných opatření naplánovaných v Dlouhodobém záměru Zlínského kraje, především na podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve vzdělávání, polytechnické vzdělávání a podpora odborného vzdělávání. Posílení kompetencí pedagogických pracovníků, prostřednictvím sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe (Sborovna).
Aktivita se zaměřuje na posílení kompetencí pedagogických pracovníků prostřednictvím setkání pracovníků více škol nad společným tématem a oblastí. Cílem je sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe, posílení dovedností v oblasti inovativních forem výuky, moderních didaktik a metodik.
Aktivita se zaměřuje na podporu matematické gramotnosti prostřednictvím soutěžních aktivit pro žáky a podpory pedagogických pracovníků. Hlavním cílem je zvýšit zájem žáků o matematiku, ukázat její praktickou využitelnost v každodenním i profesním životě a posílit kompetence učitelů při využívání inovativních přístupů ve výuce. Aktivity zahrnují vzdělávací akce a soutěže pro žáky, tvorbu metodických materiálů pro učitele, a aktualizaci webového portálu zaměřeného na podporu matematické gramotnosti.
V aktivitě posílíme kompetence pedagogů v didaktice odborných předmětů, odborného výcviku a praktického vyučování ve středním odborném vzdělávání. Cílem a výstupem aktivity je metodika pro pedagogy zaměřená na didaktiku odborné výuky, která bude poskytovat učitelům jasné návody, jak efektivně kombinovat teoretické základy s praktickými dovednostmi.
2.13 Podpora zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů a učitelek mateřských škol na SŠ a VOŠ
Aktivity podpoří rozvoj kompetencí žáků a studentů – budoucích učitelů MŠ v souladu s požadavky národního Kompetenčního rámce absolventa učitelství např. vyučované obory a jejich zprostředkování dětem v MŠ, plánování, vedení a reflexe výuky, profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví apod. a současně podpoří začínající učitelky/učitele MŠ pro zajištění realizace kvalitní teoretické a praktické přípravy.
Výstupy projektu:
Kontaktní osoba:
Ing. Dagmar Stýblová, tel. 577 043 835, e-mail: dagmar.styblova@zlinskykraj.cz
RNDr. Ludmila Bernátková, tel. 577 043 780, e-mail: ludmila.bernatkova@zlinskykraj.cz
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2025