Zajištění veřejné autobusové i železniční dopravy pro obyvatele kraje, investice do velkých rekonstrukcí i drobnějších oprav silnic včetně zimní údržby, spolupráce se státem při plánování a budování dálniční sítě. O to všechno se Zlínský kraj stará v dopravě, za kterou v Radě Zlínského kraje zodpovídá náměstek hejtmana Radek Doležel. V rozhovoru pro Magazín21 jsme se jej zeptali, co je v této oblasti nového. Pane náměstku, už více než rok se pracuje na dlouho očekávaném úseku dálnice D49 Hulín – Fryšták. Jak jsou práce daleko a jde všechno podle plánu? Všechny práce běží v souladu s harmonogramem a na některých úsecích mají stavaři dokonce malý náskok. Na začátku jsme avizovali, že hotovo by mělo být na podzim příštího roku, a zatím vše nasvědčuje tomu, že by se to mělo podařit. Kvůli výstavbě dálnice u Holešova je od loňského listopadu uzavřena silnice mezi Zahnašovicemi a Martinicemi, takzvaná Šindelnice, a objízdná trasa je vedena přes město Holešov. Jak dlouho ještě tento stav potrvá? Ještě zhruba do poloviny dubna. Poté povede objízdná trasa pro vozidla nad 7,5 tuny přes areál Strategické průmyslové zóny Holešov. Důvodem, proč to nejde už nyní, je, že v areálu zóny se aktuálně skladuje zemina pro výstavbu dálnice a stovky kamionů ji rozvážejí na stavbu. Pokud by se tam tranzitní doprava nad 7,5 tuny pustila už teď, způsobilo by to značné komplikace. Proto se investor stavby, kterým je Ředitelství silnic a dálnic České republiky, rozhodl, že s tím ještě dva měsíce posečká. Objízdnou trasu lidé na internetu často kritizují a stěžují si, že kvůli ní v centru města výrazně zhoustla doprava. Má to nějaké řešení? Pravda je taková, že jakmile se Šindelnice uzavřela, průjezd Holešovem se zvedl z 13 500 aut denně na 14 500. Zhruba po čtrnácti dnech se průjezd aut vrátil na původní stav s tím, že pouze ranní špička mezi půl osmou a osmou je o něco vyšší, než byla. Nic víc se nezměnilo. Vedení města Holešova by mělo lidem situaci vysvětlovat a mírnit zbytečně vyvolanou paniku. Házet vinu na kraj není řešení. Každá stavba nové silnice s sebou nese menší či větší omezení. Pokud chceme mít v kraji kvalitní cesty a budovat dálnice, je potřeba zatnout zuby a chvíli to vydržet. Když jsem nastoupil do funkce náměstka pro dopravu, stavba třináct let stála, proto jsem si dal za cíl projekt posunout dál. Podařilo se a mám z toho radost. Věřím, že za rok a půl to lidé, nejen z Holešovska, ocení. Jak to vypadá s přípravou dalších navazujících úseků dálnice D49 směrem k hranicím se Slovenskem? Pro úsek z Fryštáku do Lípy je už vydáno závazné kladné stanovisko EIA řešící vliv stavby na životní prostředí a pracuje se na územním řízení. Pro trasu z Lípy dále směrem ke slovenským hranicím zatím stanovisko EIA vydáno není, aktuálně se řeší. V příštím roce by se mělo pro tento úsek uskutečnit připomínkové řízení a o rok později veřejné projednávání. Pojďme k oblasti veřejné dopravy. Kraj od února v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje rozšířil nabídku časového jízdného. Jaké další novinky pro cestující chystá? Pro nadcházející sezonu připravujeme nasazení nových cyklobusů. Ke stávajícím trasám Zlín – Troják – Tesák – Bystřice pod Hostýnem a Vsetín – Bumbálka – Pustevny přibude nově cyklobus, který bude jezdit ze Zlína do Vsetína. Chceme tím cyklistům ze Zlínska umožnit lepší spojení s Valašskem. Co se týká klasických linkových spojů, snažíme se postupně jejich časy lépe přizpůsobit potřebám dojíždějících školáků a zaměstnanců velkých firem tak, aby odpovídaly začátku a konci pracovní doby a školní výuky. Jsme v kontaktu se školami a zaměstnavateli, a díky tomu se nám to daří. Optimalizaci spojů už máme úspěšně za sebou na Vsetínsku, ostatní oblasti ve Zlínském kraji bychom chtěli zvládnout během tohoto a příštího roku. Covidová pandemie s sebou přinesla úbytek cestujících ve veřejné dopravě. Podařilo se je po jejím skončení přilákat nazpět? Ano, podařilo. Co do výše tržeb z jízdného, jsou dokonce podzimní měsíce loňského roku rekordní. Radost máme také z toho, že cestující mají stále větší zájem o naši kartu Zetka, která slouží jako elektronická peněženka a zároveň jako nosič časového jízdného. Prodalo se jí už přes 25 tisíc kusů, zejména v souvislosti se zavedením časového jízdného vloni v červenci. To si pravidelní cestující oblíbili, protože je pro ně finančně zajímavé, oproti běžnému jízdnému totiž výrazně ušetří. Například třicetidenní jízdné se většině z nich vyplatí už po zhruba 12 dnech. Jak jste spokojen se stavem silnic druhé a třetí třídy, které má kraj ve svém vlastnictví? Kraj spravuje celkem 514 kilometrů silnic druhé třidy a 1 260 kilometrů silnic třetí třidy. Zatímco se stavem silnic druhé třídy můžeme být spokojeni, u silnic třetí třídy je situace o poznání horší. Pro nápravu se však snažíme dělat maximum a do oprav a údržby silnic letos investujeme zhruba jednu miliardu korun. Velkou pozornost věnujeme kvalitě prováděných oprav, pravidelně se účastním kontrolních dnů, kde se zajímám o to, jak dobře byly dokončené stavby provedeny. Poslední takovouto inspekční cestu jsem absolvoval v lednu. Na všech pěti místech, která jsme s kolegy navštívili, jsme se přesvědčili, že veškeré práce byly odvedeny kvalitně a podle plánu. Co se týká silnic druhé a třetí třídy, kraj zajišťuje také jejich zimní údržbu. Na kolik peněz ročně přijde? Každoročně nás zimní údržba stojí zhruba 100 milionů korun. Pro představu, v roce 2022 krajští silničáři posypali více než 175 tisíc kilometrů a pluhovali přes 117 tisíc kilometrů silnic. Spotřebovali při tom téměř 19 tisíc tun inertního posypu a 9 tisíc tun soli. Jaký je z pohledu silničářů průběh letošní zimní sezony? Letošní zima je specifická v tom, že už na jejím počátku se na silnicích objevilo mnoho výtluků a děr, což bylo způsobené rychlými změnami teplot. Situaci jsme ale bedlivě monitorovali a snažili se všechna kritická místa co nejrychleji vyspravit. Například v Holešově těsně před Vánocemi vznikla spousta výtluků na hlavním tahu městem mezi autobusovým nádražím a kruhovým objezdem v místní části Všetuly. Na to jsme rychle zareagovali a už na Nový rok zde byly všechny díry zalepeny. A takto rychle jsme reagovali i na dalších místech v kraji. Dá se ale očekávat, že do jara se ještě takovýchto problematických míst objeví celá řada. Jsme na to však připraveni a po zimě hodláme do lokálních vysprávek silnic investovat celkově 300 milionů korun. Autor: Jan Vandík Zdroj: Magazín21, březen 2023
8. 3. 2023 / Zajištění veřejné autobusové i železniční dopravy pro obyvatele kraje, investice do velkých rekonstrukcí i drobnějších oprav silnic včetně zimní údržby, spolupráce se státem při plánování a budování dálniční sítě. O to všechno se Zlínský kraj stará v dopravě, za kterou v Radě Zlínského kraje zodpovídá náměstek hejtmana Radek Doležel. V rozhovoru pro Magazín21 jsme se jej zeptali, co je v této oblasti nového....