Monitoring výskytu rizikového chování ve Zlínském kraji
Systém evidence preventivních aktivit (SEPA), který je podporován MŠMT ČR, celorepublikově systémově zajišťuje evidenci realizovaných aktivit v oblasti prevence. Monitoring výskytu rizikového chování u dětí a mládeže Zlínského kraje probíhal na základě vyhodnocení údajů uvedených v SEPě s návratností 72,5 %.
Pro školní rok 2024 – 2025 ze získaných dat vyplynulo, že hlavními problémy škol Zlínského kraje v oblasti projevů rizikového chování u dětí a mládeže byly:
Špatné vztahy mezi žáky (počet případů) 23,2 %
Užívání tabáku (výskyt u počtu žáků) 16,7 %
Závislostní chování pro nelátkové závislosti (hazard, počítačové hry apod.) 10,1 %
Užívání alkoholu (výskyt u počtu žáků) 7,0 %
Ze získaných dat dále vyplynulo:
SEPA vyplnilo: 252 škol, 238 uzavřelo (94,4 %); návratnost 72,5 % (při celkovém počtu škol 328)
Písemně zpracován MPP: 80,16 %
program školy zpracován převážně: na základě diskuse s vedením školy a učitelským sborem (88,49 %); na základě sledování výskytu RCH (88,1 %),
Identifikovali jste při přípravě preventivního programu školy nějaké specifické rizikové faktory vaší školy: NE (53,17 %), ANO (40,08)
Stanovuje preventivní program školy cíle, které jsou konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově ohraničené: částečně (36,9 %), ANO (34,13 %)
Jací další specialisté, mimo školního metodika prevence, působí přímo na vaší škole: výchovný poradce (89,68 %); asistent pedagoga (75,4 %)
Počet tř. hodin v měsíci: 2 hodiny (32,14 %); 1 hodiny (31,35 %)
Témata tř. hodin: práce se vztahy (85,32 %), s pravidly (83,73 %)
Počet let ve funkci ŠMP: 10+ let (48,02 %); 2-3 roky (16,67 %)
Zastáváte Vy osobně na vaší škole, mimo školního metodika prevence, také nějaké další funkce: ANO – tř. učitel/ka (70,24 %), ANO – jiné (18,65 %)
Ukončeno spec. stud.: má (59,52 %); aktuálně studuje (7,54 %)
Finanč. ohodnocení ŠMP: dle ZP (68,65 %); ne (12,7 %)
Absolvoval/a jste v posledních třech letech nějaké akreditované vzdělávací kurzy, semináře, konference či výcviky k tématu primární prevence rizikového chování (kromě specializačního studia): ANO – v rozsahu do 16 hodin (48,41 %), NE (26,98 %)
Ve kterých oblastech PPRCH máte zájem se dále vzdělávat: prevence duševních onemocnění (78,17 %); prevence kyberšikany (58,73 %)
Máte jako školní metodik prevence externí odbornou supervizi: NE, ale mám o ni zájem (55,56 %); NE a nemám o ni zájem (38,1 %), ANO – 1-2x ročně (7,14 %)
Nejvíce času v roli ŠMP věnujete: Vedení písemných záznamů všeho druhu (3,91 hod./měsíc), Individuální práce se žáky s potenciálem k rozvoji RCH (3,87 hod./měsíc)
Nejméně: Zajišťování spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, policií, orgány sociálně-právní ochrany dětí, nestátními organizacemi působícími v oblasti prevence atd. (1,84 hodin/měsíc)
Rozsah spec. prevence školy dle ŠVP: prevence šikany a projevů agrese (5665); prevence rizikového chování v dopravě (4397)
Specifická prevence realizovaná v samostatných preventivních aktivitách a programech: Policie ČR (8,71 %), KPPP a ZDVPP Zlín (6,27 %)
Hlavní formy práce v programu: přednáška, prezentace informací (24,83 %); zážitkový program (21,8 %)
Úroveň programu v preventivních aktivitách: všeobecná prevence (88,93 %), selektivní (5,56 %), indikovaná (1,2 %)
Nejčastější zaměření programů: šikana a projevy agrese (15,86 %); prevence duševních onemocnění a psychických problémů (11,76 %)
Jak byla vaše škola celkově s programem spokojena: nevyplnilo (22,7 %),spíše spokojena(16,84 %)
Výskyt RCH v počtech: viz graf
Vyhodnocení: stanovené cíle se spíše podařilo naplnit (70,63 %); stanovené cíle se podařilo zcela naplnit (15,87 %)
Okres Zlín:
SEPA vyplnilo: 76 škol, 74 uzavřelo
Okres Kroměříž:
SEPA vyplnilo: 56 škol, 52 uzavřelo
Okres Uherské Hradiště:
SEPA vyplnilo: 62 škol, 56 uzavřelo
Okres Vsetín + Val. Meziříčí:
SEPA vyplnilo: 58 škol, 56 uzavřelo
Programy primární prevence rizikového chování jsou založeny na analýze současné situace rizikového chování dětí a mládeže, identifikovaných problémech, potřebách a prioritách, tedy na vědecky ověřených faktech a datech, nikoli na předpokladech a domněnkách. V zájmu uplatňování a zavádění ověřených programů je podporován sběr dat, hodnocení kvality, výzkum a zavádění jeho poznatků do praxe.
V rámci realistického přístupu k primární prevenci jsou opatření důsledně monitorována, vyhodnocována jejich účinnost a případně jsou modifikovány realizované aktivity v souvislosti s vývojem trendů rizikového chování a vědeckých poznatků o jejich řešení. Cíle jsou realistické (tj. dosažitelné) a měřitelné (tj. hodnotitelné).