Monitoring výskytu rizikového chování ve Zlínském kraji
Monitoring výskytu rizikového chování ve Zlínském kraji za školní rok 2023/2024
Systém evidence preventivních aktivit (SEPA), který je podporován MŠMT ČR, celorepublikově systémově zajišťuje evidenci realizovaných aktivit v oblasti prevence. Mapování výskytu rizikového chování u dětí a mládeže Zlínského kraje za školní rok 2023/2024 probíhalo na základě vyhodnocení údajů uvedených v SEPě s návratností 69,82 %.
Ze získaných údajů dále vyplynulo za Zlínský kraj:
SEPA vyplnilo: 246 škol, 229 uzavřelo (93,1 %); návratnost 69,82 % (při celkovém počtu škol 328)
Písemně zpracován MPP: 82,52 %
program školy zpracován převážně: na základě diskuse s vedením školy a učitelským sborem (89,84 %); na základě sledování výskytu RCH (89,43 %),
Identifikovali jste při přípravě preventivního programu školy nějaké specifické rizikové faktory vaší školy: NE (54,07 %), ANO (43,09)
Stanovuje preventivní program školy cíle, které jsou konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově ohraničené: částečně (37,8 %), ANO (32,52 %)
Jací další specialisté, mimo školního metodika prevence, působí přímo na vaší škole: výchovný poradce (90,24 %); školní speciální pedagog (49,59 %)
Počet tř. hodin v měsíci: 1 hodina (38,21 %); 2 hodin (28,86 %)
Témata tř. hodin: práce práce se vztahy (86,99 %), s pravidly (84,96 %)
Počet let ve funkci ŠMP: 10+ let (47,97 %); 2-3 roky (17,07 %)
Zastáváte Vy osobně na vaší škole, mimo školního metodika prevence, také nějaké další funkce: ANO – tř. učitel/ka (75,61 %), ANO – jiné (17,89 %)
Ukončeno spec. stud.: má (58,94 %); aktuálně studuje (6,5 %)
Finanč. ohodnocení ŠMP: dle ZP (63,82 %); ne (13,82 %)
Absolvoval/a jste v posledních třech letech nějaké akreditované vzdělávací kurzy, semináře, konference či výcviky k tématu primární prevence rizikového chování (kromě specializačního studia): ANO – v rozsahu do 16 hodin (40,65 %), NE (31,71 %)
Ve kterých oblastech PPRCH máte zájem se dále vzdělávat: prevence duševních onemocnění (77,24 %); prevence kyberšikany (60,16 %)
Máte jako školní metodik prevence externí odbornou supervizi: NE, ale mám o ni zájem (48,78 %); NE a nemám o ni zájem (48,78 %), ANO – 1-2x ročně (8,13 %)
Nejvíce času v roli ŠMP věnujete: Vzdělávání a rozvoj v oblasti primární prevence rizikového chování (4,5 hod./měsíc)
Nejméně: Účast na pracovních seminářích kraje, obce, PPP atd., setkávání se za účelem metodického vedení ze strany pedagogicko-psychologické poradny (1,89 hodin/měsíc)
Rozsah spec. prevence školy dle ŠVP – prevence šikany a projevů agrese (5339); prevence RCH v dopravě (4045)
Specifická prevence realizovaná v samostatných preventivních aktivitách a programech: Policie ČR (8,48 %), KPPP a ZDVPP Zlín (5,2 %)
Hlavní formy práce v programu: přednáška, prezentace informací (25,74 %); interaktivní skupinová diskuse (21,13 %)
Úroveň programu v preventivních aktivitách: všeobecná prevence (89,1 %), selektivní (5,55 %), indikovaná (1,11 %)
Nejčastější zaměření programů: šikana a projevy agrese (15,33 %); prevence duševních onemocnění a psychických problémů (8,89 %)
Jak byla vaše škola celkově s programem spokojena: velmi spokojena (55,19 %), nevyplnilo (25,37 %)
Výskyt RCH v počtech: viz graf
Vyhodnocení: stanovené cíle se spíše podařilo naplnit (69,92 %); stanovené cíle se podařilo naplnit přibližně napůl (13,82 %);