Bod č. 4
Podpora řešení záležitosti rozpočtového určení daní krajů - návrh k Ústavnímu soudu
Typ materiálu ZZK: PoZZK - schválené
Název schůze: 6. ZZK dne 22.9.2025
Číslo tisku: 0649-25Z
Číslo usnesení: 0129/Z06/25
Seznam předkladatelů: Holiš Radim, hejtman
Seznam zpracovatelů: Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Schválené usnesení
Zastupitelstvo Zlínského krajepodání návrhu na zrušení ustanovení § 3 odst. 2 a přílohy č. 1 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, dle přílohy č. 0649-25Z-P01, k Ústavnímu soudu.
Důvodová zpráva
Rada Zlínského kraje na svém zasedání dne 7.7.2025 přijala usnesení, kterým vyjádřila podporu podání návrhu zpracovaného Pardubickým krajem na zrušení části zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů, Ústavnímu soudu. Vzhledem k tomu, že rozpočtové určení daní má zásadní dopad na krajský rozpočet, jehož schvalování je ve výlučné kompetenci zastupitelstva, je nyní materiál předkládán k projednání také Zastupitelstvu Zlínského kraje.
Zlínský kraj se prostřednictvím zákonodárné iniciativy snažil prosadit novelu zákona o rozpočtovém určení daní. Stejný návrh byl rovněž předložen Pardubickým krajem, Středočeským krajem, Libereckým krajem, Jihomoravským krajem a Karlovarským krajem. Podané návrhy, zákonodárné iniciativy, byly několikrát zařazeny na jednání schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (1. čtení), doposud však nedošlo ani k započetí jejich projednání. Zároveň byl vládou předložen obdobný návrh (sněmovní tisk č. 701), jehož projednávání bylo sice započato, ale přerušeno.
Dne 25.02.2025 byl předsedovi vlády Pardubickým krajem zaslán dopis s žádostí o zajištění pokračování legislativního procesu ve vztahu ke sněmovnímu tisku č. 701, případně ke sněmovnímu tisku č. 552, který obsahuje zákonodárnou iniciativu Pardubického kraje. Na tuto žádost odpověděl Pardubickému kraji předseda vlády dne 26.03.2025. Ve své odpovědi uvedl, že „Novela bohužel nemohla být z důvodu opakujících se obstrukčních jednání opozice v Poslanecké sněmovně dosud projednána a spravedlivější financování pro kraje tak stále není schváleno.“
V tuto chvíli lze předpokládat, že Poslanecká sněmovna do konce volebního období k projednání vládního návrhu ani k projednání zákonodárných iniciativ krajů nepřistoupí. Další možností, jak věc otevřít v zájmu zajištění spravedlivějšího rozdělování výnosu z daní, je podání návrhu na zrušení ustanovení § 3 odst. 2 a přílohy č. 1 zákona o rozpočtovém určení daní, k Ústavnímu soudu. Zrušením tohoto ustanovení by byla Poslanecká sněmovna donucena výše uvedené návrhy projednat a zrušené ustanovení nahradit.
Zlínský kraj však není dle platných právních předpisů oprávněn podat návrh na zrušení zákona, ale může být předložen Ústavnímu soudu mimo jiné i skupinou nejméně 17 senátorů, čehož chce využít Pardubický kraj, který se spolupodílel na přípravě návrhu uvedeného v příloze č. P01.
Dle iniciativy Pardubického kraje budou ve spolupráci s předsedou Komise pro veřejnou správu a legislativu Asociace krajů, případně senátory za Pardubický kraj, osloveni členové Senátu. V případě, že návrh podpoří nejméně 17 senátorů, bude zaslán Ústavnímu soudu. Protože změna zákona o rozpočtovém určení daní krajů je i v zájmu Zlínského kraje, je zastupitelstvu předkládán materiál, kterým vyjádří podporu tomuto návrhu.
Po schválení podpory bude odeslán hejtmanem Zlínského kraje dopis hejtmanovi Pardubického kraje, ve kterém bude podpora vyjádřená ze strany Zastupitelstva Zlínského kraje deklarována. Návrh dopisu je uveden v příloze č. P02.
Přílohy - dokumenty ke stažení