Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
V rámci systému hodnocení sociálních služeb bude realizováno hodnocení Základní a Dočasné sítě sociálních služeb Zlínského kraje dle definovaných parametrů – parametr efektivity, parametr dostupnosti a potřebnosti a parametr předpokladů kvality.
Sociální služby zařazené do Základní sítě a Dočasné sítě budou hodnoceny, ale pokud je služba plně hrazena na základě stanovené vyrovnávací platby jiným subjektem, než Zlínským krajem, poskytovatel nebude vyzván k obhajobě specifik v případě nesplnění parametrů hodnocení.
Pokud služba nedosáhne minimálního počtu bodů pro hodnocení tj. 60 bodů, bude hodnocen doplňkový parametr specifik služby.
Každý z parametrů je tvořen ukazateli, v rámci jednoho parametru je nastaveno i více ukazatelů.
Pro každý druh sociální služby jsou v rámci dané cílové skupiny nastaveny individuální ukazatele včetně minimálních nebo maximálních hodnot, které musí služba v daném ukazateli splnit. Každý ukazatel v rámci parametru má svoji váhu. Součet vah za všechny ukazatele činí 100 %.
Sociální služba je hodnocena dle ukazatelů vyplněných poskytovateli sociálních služeb v rámci webové aplikace KISSoS za skutečnost z předešlého kalendářního roku, tedy roku 2018 a hodnocení probíhá také prostřednictvím webové aplikace KISSoS.
Parametr efektivity (max. 30 %):
Parametr zohledňuje ekonomické ukazatele jednotlivých služeb.
V rámci parametru efektivity jsou v závislosti na druhu sociální služby sledovány ukazatele:
- Náklady na lůžko
- Náklady na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči
- Náklady na kontakt
- Náklady na intervenci
- Náklady na hodinu poskytnutých intervencí
- Náklady na hodinu přímé péče včetně cesty
- Náklady na hodinu přímé péče včetně cesty - peč. služba
Parametr dostupnosti a potřebnosti (max. 45 %):
Pro hodnocení jsou využity ukazatele:
- Finanční podpora od obce (včetně finančních darů), zřizovatele (obec, kraj) nebo z individuálního projektu
- Využití kapacity (pobytové služby)
- Počet kontaktů na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
- Počet hodin přímé péče na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
- Počet hodin přímé péče včetně cesty na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
- % podíl počtu hodin přímé péče (pracovníků v sociálních službách) včetně cesty z celkového počtu skutečně odpracovaných hodin pracovníků v přímé péči (sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách)
- Počet hodin poskytnutých intervencí na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
- % uživatelů ve III. a IV. stupni PnP
- Počet hodin přímé péče bez cesty na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
Parametr předpokladů kvality (max. 25 %):
V současnosti parametr předpokladů kvality kvantitativním způsobem hodnotí to, jak se pracuje s uživateli jednotlivých služeb.
Pro hodnocení jsou využity ukazatele:
- Počet lůžek na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči
- Počet intervencí na lůžko/den
- Počet intervencí na průměrný přepočtený úvazek pracovníka v přímé péči/den
- % podíl času stráveného v přímé péči včetně cesty z času stráveného v přímé péči včetně cesty a času stráveného dovozem a donáškou jídla
- % hodin poskytnutých intervencí terénní formou z celkového počtu hodin poskytnutých intervencí
Přestože tyto ukazatele nemohou postihnout kvalitu služby v celé její šíři, vypovídají o tom, jaké jsou ve službě předpoklady k tomu, aby uživateli byla poskytnuta kvalitní služba, která mu pomůže řešit jeho nepříznivou sociální situaci.
Na základě podané Žádosti o vstup do základní sítě a provedeného hodnocení budou sociální služby zařazeny do Základní a Dočasné sítě sociálních služeb Zlínského kraje pro rok 2020.
Parametr specifik
Parametr je v rámci celého systému doplňující, protože již za základní parametry (efektivity, dostupnosti a potřebnosti a předpokladů kvality) může služba získat hodnocení ve výši 100 %.
Parametr specifik služby umožňuje v hodnocení zohlednit skutečnost, že některé služby mohou v rámci kvantitativních ukazatelů získat „nízké“ hodnocení, které je však odůvodněno jejími určitými specifiky. Pokud byla specifika k danému ukazateli uznána jako relevantní, má se za to, že služba splnila nastavený ukazatel v rámci parametru. Obhajuje-li služba více ukazatelů, je postupováno stejným způsobem.
Pokud v rámci hodnocení nebude dosaženo 60 % ze 100 %, pak bude poskytovatel vyzván k doplnění Parametru specifik. Zdůvodnění specifik služby poskytovatele v rámci tohoto parametru bude v první fázi vyhodnocováno v rámci dvou zadavatelů (KÚZK a SO ORP), které nezávisle na sobě vyhodnocují relevantnost zdůvodnění poskytovatele
sociální služby k nedosažení požadovaného bodového hodnocení u jednotlivých ukazatelů daných parametrů. Stanoviska těchto zadavatelů mají stejnou váhu. Konečný výsledek hodnocení specifik každého posuzovaného ukazatele sociálních služeb bude představovat součet hodnocení za týmy KÚZK a daného SO ORP.
- Tým SO ORP – specifika sociálních služeb posuzují zástupci SO ORP u sociálních služeb, které působily na jejich území. Role členů týmu spočívá v akceptaci, částečné akceptaci nebo neakceptaci posuzovaných specifik služeb a přidělení příslušného bodového hodnocení, které reaguje na zdůvodnění
- Tým pracovníků Odboru sociálních věcí KÚZK posuzuje specifika všech sociálních služeb. Role členů týmu spočívá v akceptaci, částečné akceptaci nebo neakceptaci posuzovaných specifik služeb a přidělení příslušného bodového hodnocení, které reaguje na zdůvodnění
- Tým pro dohodu projednává ta specifika sociálních služeb, která po projednání týmy SO ORP a KÚZK nedosáhnou nastaveného minimálního počtu bodů. Při projednávání specifik bude přihlíženo např. k relevanci zdůvodnění nedostatečného hodnocení sociální služby nebo k potřebnosti sociální služby na daném území. O akceptaci či neakceptaci specifik sociální služby bude rozhodovat Tým pro dohodu.
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2024