Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Dokumenty fyzických a právnických osob, pokud právně jednají vůči veřejnoprávnímu podepisujícímu musí být opatřeny uznávaným elektronickým podpisem (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb).
To znamená, že fyzické a právnické osoby „vystačí“ při elektronickém podepisování se zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu. Tento kvalifikovaný certifikát v takovém případě NENÍ uložen na kvalifikovaném prostředku.
Samozřejmě ale mohou také použít nejvyšší formu elektronického podpisu, kvalifikovaný elektronický podpis. Tedy formu, kterou musí vždy použít veřejnoprávní podepisující.
Podepisování elektronickým podpisem v českém právním prostředí upravuje zákon č. 297/2016 Sb. Ten také zavádí termín (legislativní zkratku) „uznávaný elektronický podpis", který zahrnuje jak zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, tak kvalifikovaný elektronický podpis. Není to tedy další „typ" elektronického podpisu, jen pojmenování elektronických podpisů založených na kvalifikovaném certifikátu.
Správným podpisem se v tomto případě rozumí alespoň zaručený elektronický podpise založený na kvalifikovaném certifikátu. Tento kvalifikovaný certifikát v takovém případě NENÍ uložen na kvalifikovaném prostředku.
V aplikaci použijte volbu Podpisy/Panel Podpisu
Zobrazí se panel s výchozí informací o všech podpisech připojených k danému dokumentu:
Každý informační řádek lze rozbalit do většího detailu s textovou informací popisující daný podpis – zde s popisem základních sdělení:
Volba „Podrobnosti certifikátu“ je podstatná – umožňuje mimo jiné zjistit:
O kvalifikovaný certifikát uložený na speciálním HW (tokenu nebo čipové kartě) se jedná v případě, že je:
Tímto certifikátem je možné vytvořit kvalifikovaný elektronický podpis.
O kvalifikovaný certifikát uložený v počítači se jedná v případě, že je:
Tímto certifikátem je možné vytvořit pouze zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu.
Stejnou informaci o uložení certifikátu je možné najít v záložce „Podrobnosti“ v poli „Výpisy QC“:
nebo
Pokud tedy fyzická nebo právnická osoba, která právně jedná vůči veřejnoprávnímu podepisujícímu, použila k vytvoření elektronického podpisu kvalifikovaný certifikát a je jedno, zda byl uložen na speciálním hardwaru nebo v počítači, podepsala dokument správným elektronickým podpisem.
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2024