Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Jednotné environmentální stanovisko (JES), které zavádí zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku, je nástrojem procesní integrace státní správy v oblasti ochrany životního prostředí. Vydává se ve formě závazného stanoviska podle správního řádu, a to pro všechny záměry povolované podle stavebního zákona, ať už jde o záměry vyžadující závazné stanovisko dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisu nebo záměry ostatní, a pro další záměry, které podléhají posouzení vlivů na životní prostředí a následně jsou povolovány podle jiného než stavebního zákona, např. zákona horního.
V ostatních případech je příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností.
U několika konkrétně typově stanovených záměrů (výslovně uvedených v příloze č. 1 k zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí) bude k vydání JES příslušné Ministerstvo životního prostředí.
Doporučujeme požádat o předběžnou konzultaci v souladu s § 9 zákona č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku, a přiložit již vydaná vyjádření, stanoviska či rozhodnutí z oblasti životního prostředí.
Bližší informace k JES, metodiky, vzory, nejčastěji kladené otázky a kontakty jsou na webových stránkách Ministerstva životního prostředí.
Společné rozhodnutí podle § 83 odst. 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů z jednotného environmentálního stanoviska vyčleňuje otázky ochrany přírody a krajiny, pokud je povolovaný záměr umístěný ve zvláště chráněném území nebo v lokalitě náležející do soustavy Natura 2000 , nebo do takového území zasahuje aspoň jeho část. V takovém případě se pro otázky ochrany přírody a krajiny vede společné řízení ve smyslu § 140 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a vydává se o nich společné rozhodnutí; posouzení záměru z hlediska ostatních složek ochrany životního prostředí zůstává zachováno v rámci jednotného environmentálního stanoviska. Za ochranu životního prostředí tak do řízení před stavebním úřadem budou pro záměr nacházející se (aspoň částečně) v chráněném území vstupovat dva podkladové správní akty – společné rozhodnutí z hlediska zájmů chráněných zákonem o ochraně přírody a krajiny (jako podkladové správní rozhodnutí) a jednotné environmentální stanovisko z hlediska zájmů chráněných jinými složkovými právními předpisy (jako závazné stanovisko ve smyslu § 149 správního řádu).
Dokumenty ke stažení
Metodický pokyn MŽP k zavedení JES do praxe správních orgánů(PDF, 818.59 KB)
Metodický pokyn MŽP ke společnému rozhodnutí(PDF, 559.63 KB)
Příloha č. 1 k metodickému pokynu MŽP - Seznam správních úkonů zahrnutých do JES(PDF, 151.09 KB)
Příloha č. 3 k metodickému pokynu MŽP - Náležitosti žádosti o JES(PDF, 235.53 KB)
Vzor žádosti o JES(DOCX, 138 KB)
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2024