Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje
Název projektu:
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje
Registrační číslo žádosti:
CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_0020000007
Operační program:
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Prioritní osa:
02.3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Období realizace:
1. 1. 2016 – 31. 12. 2021
Příjemce dotace:
Zlínský kraj
Celkový rozpočet:
20.660.855,- Kč
Financování:
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání - 85 %, Státní rozpočet ČR – 10 %, Zlínský kraj - 5 %
Všeobecný cíl:
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území ZK (KAP) stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k osažení cílů vzdělávací politiky v území na základě potřebnosti, naléhavosti, přínosů, podloženosti reálnými daty a analýzami. KAP bude prioritně zaměřen na ty oblasti vzdělávání, které se přímo dotýkají regionálního trhu práce a inovací. Z pohledu školské soustavy jsou to zejména SŠ, VOŠ, organizace zájmového a neformálního vzdělávání. Vybrané oblasti budou podporovány i na úrovni MŠ a ZŠ.
Specifický cíl:
zavedení priorit vzdělávací politiky MŠMT a kraje do praxe škol,
systémovému zlepšení řízení škol a zvýšení kvality ve vzdělávání, orientace na kvalitu vzdělávání,
začlenění dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol,
vzdělávání vedení škol a zřizovatelů škol v oblasti akčního plánování,
sdílení zkušeností mezi vedením škol navzájem – toto vzdělávání probíhá v rámci workshopů v aktivitách, které vykonává realizační tým, a jde o vzdělávání formou výměny dobrých zkušeností, příkladů dobré praxe,
dostupnosti kvalitního vzdělávání pro každého žáka,
rozvoj funkčních partnerství v území, která umožní/usnadní realizaci dalších náročných intervencí v území (inkluze, podpora marginalizovaných skupin, kvalita vzdělávání),
spolupráce škol a trhu práce – propojení škol a dalších subjektů, které se následně mohou zapojit jako partneři do realizace aktivit v projektech jednotlivých škol.
Stručný obsah:
KAP pro území Zlínského kraje stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v území na základě potřebnosti, naléhavosti, přínosů, podloženosti reálnými daty a analýzami. KAP bude prioritně zaměřen na ty oblasti vzdělávání, které se přímo dotýkají regionálního trhu práce a inovací. Tomuto zaměření odpovídá i výběr partnerů pro realizaci KAP a zaměření sběru dat. Z pohledu školské soustavy jsou to zejména střední a vyšší odborné školy, organizace zájmového a neformálního vzdělávání mládeže. Mezi těmito tématy je i oblast polytechnického vzdělávání, kariérového poradenství a podpory podnikavosti, tyto uvedené oblasti je důležité podporovat i v ZŠ, MŠ, neformálním a zájmovém vzdělávání. Doporučení z programového období 2007 - 2013 a doporučení EK směřují do oblasti nutné koncentrace podpory v novém programovém období.
S ohledem na výše uvedené, má KAP přispět k řešení problémů v oblasti vzdělávání jako:
nástroj pro zlepšení řízení škol, hodnocení kvality a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol (od úrovně jednotlivých škol bez rozdílu zřizovatele, přes spolupráci s lokální, krajskou až po národní a evropskou úroveň),
nástroj podpory inkluze ve vzdělávání,
nástroj pro řízení/cílení intervencí/výzev z OP VVV, z IROP s tím, že v IROP je soulad s akčními plány rozvoje vzdělávání specifickým kritériem přijatelnosti.
Povinná témata:
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě (relevantní také pro oblast ZŠ, minoritně MŠ);
Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání, včetně podpory STEM, a to pro MŠ i ZŠ – včetně potřeb infrastrukturních – relevantní pro ZŠ);
Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů;
Rozvoj kariérového poradenství (relevantní také pro ZŠ);
Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání, centrum celoživotního vzdělávání;
Podpora inkluze;
Infrastruktura SŠ a VOŠ (oblast podpory přírodovědného a technického vzdělávání, podpora center odborného vzdělávání, podpora cizích jazyků, konektivity škol a digitálních kompetencí, sociální inkluze, celoživotního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání).
Témata nepovinná:
Rozvoj výuky cizích jazyků;
ICT kompetence;
Čtenářská a matematická gramotnost
Aktivity projektu:
Příprava 1. KAP
Analýza potřeb v území
Analýza potřeb ve školách
Prioritizace potřeb na území kraje
Stanovení cílů rozvoje škol (ve spolupráci s odborným garantem MŠMT)
Tvorba 1. KAP
Schválení 1. KAP
Tvorba 2. KAP
Tematická setkávání a monitoring realizace KAP
Evaluace projektu
Řízení projektu
Spolupráce s Individuálními projekty systémovými (IPs), spolupráce s MŠMT)
Cílové skupiny projektu:
pedagogičtí pracovníci,
rodiče dětí a žáků,
zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice,
pracovníci organizací působících ve vzdělávání, výzkumu a poradenství,
pracovníci a dobrovolní pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání nebo asistenčních služeb a v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže,
pracovníci popularizující vědu a kurikulární reformu,
vedoucí pracovníci škol a školských zařízení,
studenti VŠ (budoucí pedagogičtí pracovníci),
veřejnost.
Výstupy projektu:
Počet pracovníků ve vzdělávání, kteří v praxi uplatňují nově získané poznatky a dovednosti, cílová hodnota: 50 osob
Počet platforem pro odborná tematická setkání, cílová hodnota: 5 platforem
Počet podpořených osob - pracovníci ve vzdělávání, cílová hodnota: 2300 osob
Počet podpořených spoluprací, cílová hodnota: 1 spolupráce
Počet regionálních systémů, cílová hodnota: 2 regionální systémy
Celkový počet účastníků, cílová hodnota: 100 osob
Kontaktní osoby:
Ing. Lenka Baťová, hlavní manažer projektu, odbor strategického rozvoje kraje, tel: 577 043 422, e-mail: lenka.batova@kr-zlinsky.cz