se rozumí předcházení znečišťování ovzduší a snižování úrovně znečišťování tak, aby byla omezena rizika pro lidské zdraví způsobená znečištěním ovzduší, snížení zátěže životního prostředí látkami vnášenými do ovzduší a poškozujícími ekosystémy a vytvoření předpokladů pro regeneraci složek životního prostředí postižených v důsledku znečištění ovzduší. Zákon na ochranu ovzduší zpracovává příslušné předpisy Evropské unie.
Kompetence krajského úřadu na úseku ochrany ovzduší
stanovuje zvláštní podmínky provozu stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší pro případy překročení regulační prahové hodnoty
vydává stanovisko k územnímu plánu a regulačnímu plánu obce v průběhu jeho pořizování
vydává závazné stanovisko k umístění stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 zákona o ochraně ovzduší k řízením podle stavebního zákona
vydává závazné stanovisko ke stavbě a změně stavby stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 zákona o ochraně ovzduší k řízením podle stavebního zákona
vydává povolení k provozu stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 zákona o ochraně ovzduší
vykonává správu poplatků za znečišťování ovzduší
zpřístupňuje veřejnosti informace
informuje veřejnost, pokud v dané zóně nebo aglomeraci dojde k překročení informativní prahové hodnoty, varovné prahové hodnoty nebo regulační prahové hodnoty
spolupracuje s ministerstvem životního prostředí na aktualizaci programu zlepšování kvality ovzduší
vyjadřuje se k záměrům, které mohou výrazně ovlivnit čistotu ovzduší, k rozvojovým koncepcím a k programu rozvoje jednotlivých oborů a odvětví ve svém územní působnosti